michaela forni

"Det är semestertider och som vanligt märks det av bloggar som kryllar över av bikinibilder. Helt fine. Vi har trots allt bara max två månader om året vi får springa runt halvnakna och känna oss lite mer sydeuropeiska. Jag är i Italien under min semester och här var jag även för exakt två månader sedan, innan sommarsäsongen riktigt hade börjat. När jag kom hem la jag, som den sanna bloggerskan jag är, upp bilder från min semester. På en av bilderna ser man mig ståendes i havet med strålande ljusblå himmel och magiskt kristallklart hav bakom mig. Det var en mycket vacker bild. När jag på kvällen läser igenom kommentarer på bloggen har någon kommenterat följande; "Visa oss aldrig mer din kropp igen".

Och nu är det såhär att jag tycker inte om att fokusera för mycket på kroppen, även om det är i kampen om att vi alla ska vara nöjda i vår egen kropp, men ibland kan jag bara inte låta bli. Ungefär som att man inte kan låta bli att kolla in sitt ex Facebook-profil. Så därför vill jag bara ägna denna krönika åt att lyfta min mikrofon, ta ett djupt andetag och skrika ut till er alla: Sluta fokusera på kroppen!

Mina ben är till för att jag ska kunna ta mig fram. Min mage finns för att jag ska bli mätt. Mina bröst har jag för att en vacker dag kunna amma mina barn. Mina händer hjälper mig att skriva den här krönikan och min näsa hjälper mig att andas. Det finns personer som tycker att vissa av de här delarna av mig är attraktiva, och det är såklart fantastiskt, men det är inte det min kropp i huvudsak är skapad för. Den finns till för att hjälpa mig att leva och så länge alla delar av mig mår bra och är hälsosamma bör ingen finna en anledning att kommentera den nämnvärt. Framför allt inte i negativ bemärkelse. Det gör mig ledsen att folk, främst i bloggvärlden, ägnar tid åt att kommentera det ytliga i det nästan maniska sätt som det görs. Varje kropp kommenteras alltid i minsta detalj. Varför? När kommer den tid då vi tittar på varandra och inte har fokus på någon kroppsdel hos personen i fråga utan fokuserar på personen i fråga?

Så till alla er som lägger ner både er tid och er energi på att kommentera eller fokusera på andra människors kroppar under semestern, lägg ner det. Bry er om en vacker solnedgång, en bild på en god måltid eller intresera er för den vackra klänningen på bilden istället. Sluta kommentera andras kroppar. Man måste bete sig lite även här på internet också förstår ni."

Hämtat här. Valdigt bra sagt, om ni frågar mig!

Postat av: Emma

ALLTSÅ ELSA JAG TOTALÄLSKAR DIN BLOGG!
Den här krönikan var ju helt grym så jag tror att jag snor den och skriver att jag hittade den här, säg till om det inte är okej!
Föresten så lovade jag ju att berätta om de hände något angående ja du vet och det har det sååå jag har lite information här hehehe!

Svar: Åh tack så hemskt mycket, jag är trogen följare av din blogg också ska du veta! Och ta den du, det gör mig bara glad!Åhh, vad spännande, du måste berätta allt imorgon hahaha!!
elsakarlssons.blogg.se

2012-08-25 @ 13:29:40
URL: http://emmagozzis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0